Waarom het tijd is voor Luisteren Met Lef

Ze komen mij continu maar 'verbeteren', maar als ik aangeef waar ik echt last van heb, dan vinden ze dat dat geen prioriteit is.“

Ik klok mijn hersenen uit als ik mijn badge inklok, mijn mening doet er toch niet toe.”

Mijn collega schuift alles wat ik zeg zonder meer van tafel!”

Mijn team is van goede kwaliteit, maar dat wat er in zit komt er niet uit…. Ik mis gewoon initiatief en eigenaarschap!“

Hebben we hem net zo ver dat hij JA zegt, ga jij vragen hoe hij het ziet…

Ik ben zó moe van de hele tijd maar van alles anders te moeten, is dan niets van wat we doen goed? Ik geloof er niet in, heb het wel gehad, laten zij maar een wat anders doen!”

Het zijn zo maar een paar zinnen die wij in de loop der jaren hoorden, en waarvan wij zagen dat ze een grote impact hadden; impact op de manier waarop mensen samenwerkten, op de cultuur en op het resultaat.

Wij vonden dit soort uitspraken in eerste instantie lastig, want: Wat was waar? Wat was terechte feedback? Totdat we ons realiseerden dat die vraag er helemaal niet toe deed. Wat de intentie ook was geweest, de ervaring en perceptie was dat deze mensen zich niet gehoord, gezien en serieus genomen voelden, dat er niet werd geluisterd op de momenten dat het ertoe deed.

Maar dit zijn de mensen die in de weerstand zitten, die moet je niet zo serieus nemen.” “Het is maar een kleine minderheid!” ”Ze willen gewoon niet.”

Ook deze reactie hoorden wij veel.

Echter, het gevolg van je minder gehoord, serieus genomen en gezien voelen, is dat je je uiteindelijk minder betrokken voelt bij de organisatie, wat een grote negatieve impact heeft op je bijdrage aan de veiligheid, kwaliteit, en productiviteit binnen het team. Ook leidt het tot een verslechtering van de werksfeer, minder bereidheid om mee te doen bij veranderingen en minder onderling vertrouwen & begrip. Uit onderzoek blijkt dat 70 % van medewerkers zich niet betrokken of bevlogen voelt, maar dat vaak niet uitspreekt (Effectory, 2018). Dat is geen zeurende minderheid!

Het goede nieuws is dat je er iets aan kunt doen, dat je de stap kunt nemen om wél ècht te gaan luisteren. Door te gaan luisteren op een manier dat je je openstelt voor de ander, voorbij je eigen oordelen komt en met de intentie om de ander te verstaan en je gelijkwaardig te verhouden tot elkaar.

Met echt luisteren bedoelen we dat je je echt verdiept in het verhaal van de ander, zonder dat je bezig bent met een antwoord te formuleren of na te denken hoe je de ander kunt overtuigen. Echt luisteren naar de ander betekent dat je ruimte maakt voor de ander, dat je tracht de ander te volgen, luistert naar wat er belangrijk is voor diegene, zonder jezelf volledig weg te cijferen.

Moeilijk?

Soms, want mensen geloven vaak dat ze vooral invloed hebben door te spreken, dat luisteren gelijk staat aan gehoorzamen. Dat blijkt een misvatting.

Je kunt namelijk wel zenden, maar een luisteraar bepaalt of hij * je wel of niet hoort en serieus neemt. Zo bezien hebben luisteraars dus veel meer macht en invloed dan sprekers. Door te luisteren neem je de ander serieus en erken je hem* in zijn bestaan, daarmee bouw je aan vertrouwen en aan een professionele samenwerking.

Betekent dat dan dat je precies moet doen wat de ander zegt, dat je moet gehoorzamen? Nee, door echt te luisteren en de ander en zijn* beeld van de wereld te respecteren, creëer je ook meer begrip en respect en ruimte voor jezelf, en kun je samen bouwen aan een beter plan voor het verbeteren van de resultaten.

Bij Luisteren met Lef helpen (staan we organisaties bij) we organisaties om elkaar beter te leren verstaan, of je nou medewerker, leidinggevende of directeur bent. Gewoon, omdat de wereld een stukje mooier wordt als meer mensen leren de ingang te vinden van moeiteloos met elkaar samenwerken.

Dit doen we op een directe, laagdrempelige manier, die veiligheid biedt en ruimte voor leren! Neem contact met ons op om een stap te zetten in jouw organisatie!

Latest News

15 augustus 2020
13 augustus 2020

Blijf op de hoogte

Search